THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Pages


WWW.FARAHANA90.BLOGSPOT.COM

Wednesday, June 29, 2011

Puding Karamel And Karipap Sardin...

anda bosan...anda xtau wtpe...
daripada anda membuat perkara yg tdk berfaedah,
apa kata anda tiru macam i..hahaha
mendapat pengalaman dan mendatangkan hasil..walaupon x lumayan..tapi ade la gak kn..hehehe
i bosan..so kita masak..leh jual..."puding karamel dan karipap sardin"...

bahan utk puding karamel ni ckit je...
10biji telur,1tin susu pekat,1tin susu cair,1tin air dan 3sudu besar gula (utk buat gula hangus)...ckit je kn???hehehe

nak masak pon senang...
asingkan telur putih dan telur kuning...
kemudian telur putih pukul smpai kembang...telur kuning lak pukul sehingga sebati..
lps 2 camput kedua2nya..selepas itu masukkn susu pekat,susu cair dan air ke dalam telur tadi...
kemudian..masak gula tnpa air utk jadikan gula hngus...pas2 masukkn ke dlm acuan pilihan..
acuan pilihan i bentuk love..hehehe...selepas itu masukkn bahan2 tadi...
then,kukus selama 45 minit..


ketika dalam acuan itu...

dapat kat abg i..abes jahanam...
cacat ckit...

pastikan mase u all letak gula hngus 2 dlm acuan..ratakan taw...supaya nnt nmpk cantik...

u all cuba la ekk...bahan tadi leh wt 3 acuan taw..banyak 2...leh makan bersama keluarga...


now karipap sardin...nmpk bruk ckit..tapi rase boleh la...

bahannya..tepung,mrjerin dan air sejuk...intinya,sardin...
nak wt kulit die...campurkan tepung bersama mrjerin...gaulkan mgunakan hujung jari...supaya ada udara masuk ke dalam tu...gaul hingga menjadi serbuk roti...

jadi macam ni k...hehehe

kemudian masukkn air sejuk...untuk jadikan doh...

cmni..ckitkn??tp leh dapat 22karipap taw...

ini intinya..sardin...

masukkn inti ke dalam doh td...

jengjeng..ni la hasilnya...

hope u all ske la ekk...boleh cuba...so selamat mencuba....

Monday, June 27, 2011

PERSAHABATAN KEKAL ABADI..

nilai seorang sahabat....

sahabat dan kawan???apa bezanya???
kawan mmg boleh dicari tetapi sahabat susah untuk dicari...
kawan mmg mudah dimiliki...tetapi sahabat sukar dimiliki...

KAWAN????
dimana2 kita leh cari..kerana dgn kenalan selama sehari pon boleh digelar sebagai seorang kawan...
dan kawan juga tidak mengenali kita sepenuhnya tetapi boleh menilai orang ikut tafsiran sendiri...
kawan juga boleh termakan kata2 orang lain untuk jatuhkan kawannya sendiri...
kawan juga boleh buat andaian sendiri untuk kepentingan diri sendiri...tetapi ada juga kawan tidak seperti itu tetapi ia berdasarkan dari segi lain...sebab itu orang mengatakan kawan makan kawan...

"mana satu kawan mana satu lawan"



SAHABAT???
mmg sukar untuk dimiliki...kerana sahabat perlu mengenali lebih mendalam dan lama..
sahabat juga orang yg boleh mempertahankan kita...sahabat juga tahu menilai diri kita yg lebih layak menilai diri kita sebab sahabat lebih mengenali kita sepenuhnya...sahabat yg memberi kita semangat...tidak kira kita susah atau pun senang,sahabat tetap dengan kita...selain dari family kita bergantung,sahabat juga adalah tempat kita bergantung..untuk meminta pendapat...untuk kita berkongsi...sahabat juga akan memberi kita peluang untuk menjelaskan apa yg berlaku...sahabat juga dapat memaafkan kita walau sebesar mana pon kesalahan kita yg pernah kita lakukan...dan mendorong kita ke jalan yang benar...

"susah senang kita tetap bersama"

me and nada ^_^


hehehe..kami lagi..jgn jeles...at genting..

kenangan yg terindah...miss u all...

styloooo..hehe..zom,me,nada and superman..

kawan dr sekolah lg...best frenz...luv u all..syana n azizah..

haa..frenz in msi..far,eha,ana,umi..sume 3uruf je..hehe


sahabat yg btl2 yg faham kita...kita boleh menjaga kita ketika kita berjauhan dengan family...
hargailah sahabat...apa pon terjadi..baik buruk beliau...mereka lah sahabat kita dunia akhirat...

video kenangan 3 serangkai..geng kami...

Tuesday, June 14, 2011

petua menjadi pelajar cemerlang....


Anda inginkan petua-petua untuk menjadi pelajar cemerlang walau di mana sahaja anda berada?
Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.
Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman."
Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.

Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati

"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." 
Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.



Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.

"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)."
Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan. 
Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.
Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.
Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.
Prihatin sesama kita

"dan orang-orang yang menunaikan zakat." 
Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.

Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan

"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas."
Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.
Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.
Jujur, amanah

" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."
Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?
Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."


Tepati waktu

"dan orang-orang yang memelihara solatnya." 
Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.
Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.
  1. " Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya."
  2. " ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."
  3. "Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka."
  4. "Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya."

Friday, June 10, 2011

suasana upin ipin..mnikmati makanan di kenny..yummyumm...

cuti-cuti yg tak ada buat kerja lain..i dan my family pergi berjalan-jalan.."UPIN IPIN"...hehehe..jadi budak-budak seketika...i pergi tgk ramai budak-budak...hehe..i dgn abg i buat-buat bawak budak kecil padahal tak ada pun..hehe..tapi memang best la..hehe..memang penat jugak berjalan ni..

ala..kabur la plak...hehe

jgn grak...kami polis..hehe

xyah p tgk wyg..tgk kat sni pon jd la..hehe

ni la umah upin ipin..hehe..jom masuk...

lupa nk knlkn..ni my mum..hehe..ni la kawasan ruang tamu uma U/I..

tv lama..u all ada??hehe..

ni bilik kak ros..hehe

ni dierrrr...blik upin n ipin...hehe

ni ruang makan..makanan tak ada la..hehe


mari berjoget bersama upin dan ipin..hehe



jom kite test motor ni..heheh..

macam-macam ada kat sini...sebenarnya ini dinamakan ICT Ipoh..tapi mereka ingin meriahkan lagi..mereka panggil upin dan ipin....memang ramai yang hadir...agak meriah juga la masa ini...ini di tempat stadium indera mulia ipoh perak...mmg terbaik la...hehehe...rugi siapa yg tak hadir...seronok sgt masa ni tapi penat la juga kn..sbb 1ari berjalan..non-stop..hehehe..

UPIN & IPIN...


now kite beralih arah..hehehe...soknya pergi shopping...penat tak terkira..hehehe...sementara tunggu abg dan kakak ipar i shopping..i dan abg num2 pergi melantak dlu..hehehe...save ckit kalo ber2 je..hehehe...i dh lama tak makan kat kenny..so,i pergi makan di kenny..hehehe..menu yg i plih..mst la ada nasi kan...harga boleh tahan la..sorg mkn RM18 je...x termasuk dessert...hehehe..tapi kenny mmg lebih kepada ayam la..hahaha...

ni menu yg i order...wings..hehe..like it???

ni menu abg i...ada pasta skali..sedap wooo..hehe

beli sume 2 dapat muffin k..muffin vanilla and banana..sedap....

kite makan dulu..hehehe


and dessert....mango puding...

selepas makan..lps 2 jln2..mmg letih perut dah penuh..hehe..so,duduk jela..hehe..smentara tunggu turn nk main bowling...


now,i nak selik kan sekali barang yg i kumpul...glass mcd..semua ada...hehehe...sape nak???opss..sorry not for sale..hehehe..just see k...


colour charcoal,purple,blue,pink,lime and green...

makanan di kenny mmg sedap dan best..layanan pon ok la...program upin n ipin...not bad la...apa2 pun mmg terbaik la....hehehe

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...