THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Pages


WWW.FARAHANA90.BLOGSPOT.COM

Saturday, July 23, 2011

BBQ..spend time with family....

tiMe tO mAke BBQ...

when we leave what we should do?can be answered?
should we want to spend time with our family loved ones....rite??
I want to spend time with my family when I leave...
so, me and my brother conspired to create activities that make the bbq...


i dengan abang i memang suka main api..hehehe..sebab itu kami ingin buat BBQ...sambil menyelam, minum air..hehehe...selalu orang guna arang untuk buat BBQ ini tetapi kami tidak mengunakan arang..nak tahu kami guna apa???kami guna kayu je...hehehe..jimat sikit kan...

jom kita main api..hehehe

kami mengunakan kayu reput...jadi kayu itu dah terbakar teruk,ia akan jadi abu je..hehehe...jadi, bara nya sekejap jela....tapi tak apa, kami banyak lagi kayu..hehehe..tak jadi masalah...setelah ia menjadi bara baru kita bakar.."kite bako je"...hehehe



ayam dan sotong...sosnya kami buat sendiri tahu..resipi sendiri...hehehe


nak share resipi sos susah sikit la..sebab kami cipta resipi ini masa buat..apa yang ada depan mata kami masukkan je..tapi sedap taw...cewah..puji lak kn...tapi betul la...hehehe...

haa..udang paling i suka..sedap...

muka penat ini..masa ini hujan dah..tempias!hehehe

siap dah..nampak mcm hangus kan tp sbnrnya x pon...this is true k..


if you all have time to spare. so spend time with family...do not loseanything...they strengthen the family....


Friday, July 22, 2011

kisah cinta MukaBuku..fesbuk...

cinta muka buku

sekarang ni ramai yang gemari laman web sosial seperti facebook,twitter,foursquare,linked,lokerz,ym,skype,myspace dan lain2 lagi...cakap pasal laman sosial ni...ramai juga pengemar yang salah guna laman ni...org kata melalui laman ni leh cari jodoh...hehehe..btl ke???nk try juga la...joke je...

sekarang saya nak bercerita tentang mukabuku ni...sekarangkan popular mukabuku ni...dlm fesbuk susah nak pcaya ckit sbb ada yg benar ada yg x benar...maksd saya yg x benar adalah sperti mgambil kesempatan..lagi2 sekarang ini fames dgn perkataan fake...ramai juga fake dlm mukabuku ni...sbb mereka ingin menarik perhatian org kot..saya sdri pon xpasti...

tapi kan ada yg benar...cinta muka buku...ada juga yg bekenalan melalui mukabuku ni smpai berkahwin dah..macam zed zaidi..kowg taw x..zed bkahwin dgn gadis kenalan dlm mukabuku...

dah kawen pon dowg ni...

sape cakap cinta mukabuku ini karut????karut bg ada sikap penipuan...ada yg cinta mukabuku ini lebih bahagia kalau kawal sikap masing2...jujur antara satu sama lain...

cinta mukabuku yg kureng..hmm..no komen la...kalau kte ingin berkenalan dgn org 2..jgn mudah percaya..kenal dlu...jmpa dlu..tapi jgn la jumpa sorg2..bahaya sbb kte x knl lg...kerana org mukabuku yg x baik mcemarkan org mukabuku yg bek...susah2....jadi fikir dulu sebelum buat keputusan...jgn dh kapel dgn org 2...dh syg gle...ps2...org itu tipu kowg,jgn la kowg slhkn org lain..kte pk n ingt lik mane kesilapan kte sbnrnya....

bagi sesiapa yg cinta mukabuku mereka bahagia hingga kini..congrats la kn...sbb kowg mst jujur kn...saya doakan appy slalu ek...tp bg yg hancur kerana cinta mukabuku mgkin bkn jdoh kowg..n mgkin ade hikmah...so,kowg semua ingt2 la...ok....

disebabkan saya cerita pasal cinta mukabuku apakata kita layan lagu idola saya najwa latif cinta mukabuku....seronok..vdeo klip baru die mmg best la....layannnnnnnnnnn..heheheh





Tajuk Lirik Lagu: Cinta Muka Buku
Artis/penyanyi: Najwa Latif
Kita berkenalan hanya dalam laman muka buku
Kau hantar petanda suruh aku terima kamu
ooh.. Hati ku rasa sesuatu..
Dan pabila kau kata kau mahu jumpa aku
Ku gelisah berdebar hati rasa tak menentu
oohh.. Kenakah rasa itu..
Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita cari peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa
Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata kerja
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta
Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja
Pabila kau renung tajam-tajam mata aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu Oooo…
Ini cinta remajaku
Dan pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo…
Itulah cinta yang satu, cinta di muka buku..
Bagaimana harus bersua
Ku rasa gementar tapi bahagia
Perlukah kita beri peluang pertama
Walaupun kita tak pernah berjumpa
Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata cinta
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta
Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja
Pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo
Itulah cinta yang satu
Cinta di muka buku

Sunday, July 17, 2011

KAMI ANAK MALAYSIA (saya berbangga menjadi rakyat Malaysia)

saya berumur 21 tahun pada 27 mac 2011...maknanya sudah 21tahun saya duduk di malaysia dan menjadi rakyat malaysia....saya di lahirkan di perak dan menetap di ipoh perak...u all nak tahu kenapa topik saya kali ini "kami anak malaysia"?????sebab saya nak berkongsi dengan anda semua kenapa saya berasa bangga menjadi rakyat malaysia...


pertama saya berasa sangat bangga kerana..Malaysia mempunyai berbilang kaum...sperti melayu,cina dan india..mempunyai pelbagai agama...negara lain hanya pelbagai agama sahaja...Malaysia di istiharkan negara yang sudah merdeka...pada tahun 1957...cewahh..cakap pasal sejarah la pulak kn..hehehe...

dalam malaysia mempunyai banyak negeri...14 jalur gemilang..bermaksud 14 negeri...


Tadbir urus

Sembilan negeri Melayu diketuai oleh seorang Raja turun-temurun selaku ketua negeri diiringi seorang Menteri Besar eksekutif sebagai ketua kerajaan yang bertanggungjawab politik. Raja-raka Johor, Kedah, Kelantan, Pahang, Perak, Selangor dan Terengganu bergelar Sultan. Ketua negeri terpilih Negeri Sembilan memegang satu-satunya gelaran Melayu Yang di-Pertuan Besar, manakala Raja Perlis sekadar bergelar Raja.Yang di-Pertuan Agong selaku ketua negara persekutuan dipilih (sebenarnya dikitarkan) di kalangan sembilan raja untuk sepenggal lima tahun. Bekas penempatan dan jajahan mahkota British iaitu Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak, setiap satunya diketuai seorang Gabenor pada nama lantikan persekutuan, iaitu Yang di-Pertua Negeri, diiringi Ketua Menteri sebagai ketua kerajaan eksekutif.
Setiap negeri bersistem perundangan ekadewan iaitu Dewan Undangan Negeri (DUN). Ahli-ahli DUN diundi dari kawasan pengundian satu ahli yang ditetapkan berasaskan kependudukan. Ketua Menteri lantikan Ketua Negeri biasanya merupakan pemimpin parti majoriti peringkat negeri. Satu penggal di DUN adalah lima tahun, melainkan perhimpunan dibubarkan awal oleh ketua negeri atas nasihat Ketua Menteri. Biasanya, DUN di Semenanjung Malaysia dibubarkan sempena pembubaran parlimen persekutuan, agar pilihan raya negeri diadakan serentak dengan pilihan raya parlimen. Namun demikian, ketua negeri memegang kuasa budi bicara bagi membubarkan DUN.
Setiap negeri menghantar dua wakil ke Dewan Negara, iaitu dewan pertuanan parlimen persekutuan.
Sebagai sebuah negara persekutuan, kerja tadbir urus Malaysia diagih-agihkan antara kerajaan persekutuan dan negeri. Tanggungjawab tertentu kerajaan-kerajaan persekutuan dan negeri disenaraikan dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan Malaysia. Secara teori, mana-mana perihal yang tidak ditentukan dalam Jadual Kesembilan boleh digubal undang-undang di peringkat negeri. Namun, pakar undang-undang mengibaratkan hal sebegini sebagai (pauper's bequest) skop perihal yang begitu luas dalam Jadual Kesembilan. Mahkamah secara amnya mengutamakan tafsiran luas mengenai isi kandungan Jadual Kesembilan, maka mengurangkan bilangan hal-hal yang mungkin belum diliputi. Jadual Kesembilan jelas menyenaraikan hal-hal berikut yang boleh digubal oleh undang-undang negeri: pegangan tanah, agama Islam dan kerajaan tempatan.[1] Sabah dan Sarawak mempunyai kuasa tambahan sebagai sebahagian terma-terma penyertaan Malaysia, seperti kawalan imigrasi.
Parlimen Malaysia dibenarkan menggubal undang-undang tanah, agama Islam dan kerajaan tempatan untuk memastikan keseragaman undang-undang antara semua negeri, ataupun atas permintaan DUN berkenaan. Undang-undang yang dipersoalkan juga mesti diluluskan oleh DUN, kecuali bagi perihal berkenaan undang-undang tanah tertentu. Perihal bukan Islam yang berada dalam skop negeri boleh juga digubal undang-undang di peringkat persektuan untuk tujuan mematuhi kewajipan perjanjian Malaysia.[2]

Singapura dan Brunei

Rencana utama: Singapura di Malaysia
Bendera Singapura Singapura ialah sebuah negeri di Malaysia sejak pembentukan Malaysia pada 16 September 1963 sehingga berpisah dari Persekutuan pada 9 Ogos 1965.
Bendera Brunei Brunei pernah dipelawa untuk menyertai Persekutuan tetapi akhirnya menolaknya atas beberapa masalah, seperti taraf Sultan Bruneidalam Malaysia, pembahagian royalti minyak Brunei, serta tekanan dari pihak pembangkang yang mencetuskan Pemberontakan Brunei.

bendera malaysia menjadi kebanggaan rakyat malaysia....
berkibar-berkibar...

sambil melihat bendera berkibaran,saya rasa macam nak menyanyi pulak..hehehe...jom kita berdiri tegak..rasa bersemangat mendengar lagu negaraku ini...anda bagaimana???

masihkah anda ingat lagi lagu ini..lagu kebanggaan negara kita...

tokoh-tokoh malaysia...dulu hingga kini...
1.Y.T.M Tunku Abdul Rahman Putra Al-HajBapa Kemerdekaan19571970





5.Tun Abdullah Ahmad Badawi
Bapa Pembangunan Modal Insan
20032009

6.Dato' Seri Mohd Najib Abdul Razak
Bapa Transformasi
2009–kini

saya berasa amat bersyukur kerana mempunya tokoh-tokoh seperti beliau semua kerana sanggup memikul tanggungjawab...ini adalah salah satu yang membuat saya berasa bangga menjadi rakyat malaysia...kita merdeka pon dengan cara baik dan damai...
dengan itu kita dengar lagu kami anak malaysia...lets go..!!!


kami anak malaysia...


TERIMA KASIH MALAYSIA!

Saturday, July 16, 2011

ketika bosan di hospital dan di rumah...mcm2 jadi...(kasihmu ibu)

kali ini saya story dlm bhs france..before this saya pernah ambil kursus bahasa..

quand ils s'ennuient

ne sais pas quoi faire maintenant...

Je ne sais pas ce que ma maman etait malade....medecin m'a dit que tous les groupes sanguins de ma mere est....de sorte que lemedecin a besoin d'enlever l'exces de sang....ne savait toujours pasla cause encore....

quand ma mere etait a l'hopital et je me soucie...quand j'etais la je me sentais tres fatigue. oui, j'ai l'image...personnes proches de me voir la tout le temps...Je ne crains pas seulement.

Si vous etes tous se sentir tres fatigue quand il etait a l'hopital, vousetre comme moi....juste amusant....ne pas deranger personne. usurper l'identite comme moi...hehehe

quand j'etais a la maison

quand je me sentais tres fatigue...Je vais faire ce que j'aimais. qui suivent la recette pour se faire cuire. propres creations. Je fais la nourriture occidentale qui est poulet chop...

ala ala malaise..hehehe

les ingrédients:bahan-bahannya:

cuisses de poulet.(ayam bhgian peha)
2 gousses d'ail.(bwg putih 2 ulas)
le poivre.(lada hitam)
poivre blanc.(lada putih)
2 cuillères à soupe de sauce de soja foncée.(kicap pekat 2 sudu)
2 c. à soupe de miel.(2 sudu madu)
farine.(tepung)
œufs.(telur)
craquelins.(biskut tawar)
la sauce chili.(sos cili)

sause noire papper

Faire revenir l'ail finement hache...mettre la sauce chili et la sauce soya foncee avec le materiau dans le wok en ce moment...puis placez le miel et saupoudrer de poivre noir et poivre blanc....puis mettre un gel des oeufs pour la sauce....

tumiskan bawang putih dicincang halus...letakkan sos cili dan kicap pekat ke dalam bahan yg di tumiskan tadi...kemudian letakkan madu..dan taburkan lada hitam dan lada putih..selepas itu masukkan telur..atas tujuan utk bekukn kuah tersebut...


sur d'essayer
selamat mencuba

sayangilah ibu anda ketika beliau masih hidup dan sihat...

dengarlah..hayatilah..mendalamilah...

Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

Search This Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...